Khamis, 28 Mei 2015

LETIH

Assalamualaikum & Hai-hai

LETIH?
ya, kadang-kadang aku letih nak meneruskan hidup dan pelajaran ni..
kadang-kadang rasa terpaksa..
rasa macam redha yang telah dipaksa..

aku dah cuba dah ubah tempat belajar, dari bilik Postgrad ke Perpustakaan.,
situasinya jadi lebih teruk..
LETIH sampai aku mengantuk..
meja perpustakaan jadi sakni aku tertidur,,

bila aku bangun..
aku fikir satu benda..
kenapa aku nak letih..
manusia tak sepatutnya letih kalau buat sesuatu yang dia ikhlas dan untuk menuju kesana..

hahaha,,
rupanya..selama ini aku tak pernah ikhlas dalam belajar..
aku belajar hanya untuk dunia..
sedangkan apa yang aku buat di sini, bekalan untuk kesana..
aku bangun dari kerusi dan tinggalkan laptop aku..
aku bergerak ke rak-rak buku..

aku duduk antara rak buku..
aku terfikir satu benda..
cuba ikhlas kan hati..buat benda ini untuk bekalan aku kesana..
jadi kan pelajaran aku ni, jihad aku..
sebab aku tak mampu nak angkat pedang nak berperang..

mana la tahu kan, penyelidikan aku ni berguna untuk dunia,,
jadi dapat la dunia ini jadi saksi bahawa aku ada sedekah bila aku berdepan akhirat..
kuatkan semangat, ikhlaskan hati..
tiap dari kita, ada tanggungjawab..
jangan buat kerana dipaksa diri sendiri..nanti gila jadinya..hahaha
buat kerana tu minat, dan IKHLAS..

jadikan letih kita tu letih bermanfaat..
Letih ikhlas, bukan letih yang sia-sia..


6 ulasan:

  1. Singgah pagi...
    IKHLAS itu bkn sahaja ketika bersedekah..senyuman..dll..
    belajar pun kita kena ikhlas kan hati kita...
    Supaya segalanya kita belajar kekal dlm OTAK dan Kehidupan kita...
    Senang cter...semua benda atau perkara yang kita nak buat..kena IKHLAS :)

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah..
    Semoga terus istiqamah...
    Didoakan semoga penyelidikan yang sedang dibuat berhasil dan memberi manfaat bukan sahaja kepada tuannya tetapi kepada semua orang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaAllah..terima kasih..Amin..^_^

      Padam
  3. Subhanallah, sejuk hati bila baca post Amalina ni....membuatkan saya reflect semula dengan semua kerja yang saya lakukan selama ini..terima kasih atas perkongsian, Alhamdulillah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulilah kerana post ni bernilai pada saya dan orang lain..
      thanks..^_^

      Padam