Ahad, 30 November 2014

Apa Itu SPSS?

Assalamualaikum & hai-hai

Hari ini aku nak bercerita tentang SPSS. SPSS atau Statistical Package For Social Science.
SPSS adalah satu perisian (Software) statistic yang dicipta pada tahun 1968 oleh tiga orang pelajar dari Universiti Stanford, iaitu Norman H. Nie, C. Hadlai Hull, dan Dale H. Bent.

SPSS banyak digunakan untuk menganalisis data dalam bidang sains sosial pada awal kemunculannya, tetapi sekarang SPSS digunakan untuk menganalisis data dalam pelbagai bidang.
SPSS dipanggil dengan pelbagai nama sesuai dengan perkembangan dan pembaikan SPSS itu,
pada tahun 2008 dengan versi 17, ia dipanggil sebagai SPSS statistics, pada tahun 2009 dengan versi 27.0.3, ia dikenali sebagai PASW statistics (PASW-Predictive Analysis) dan pada tahun 2010  hingga sekarang dengan versi 20, ia dipanggil sebagai IBM statistics


 Ini adalah IBM SPSS Statistics dengan versi 20, versi yang aku sedang guna sekarang.



Data di dalam SPSS terbahagi kepada dua iaitu Parametrik dan bukan Parametrik. Jenis analisis di dalam SPSS bergantung kepada pembolehubah dan tujuan analisis.

Contoh Jenis analis Parametrik adalah :

- Mean, Standard Deviation
- One Sample T-Test
- Independent T-Test
- Paired T-Test
- One-Way Anova
-Pearson Correlation
- Simple-Linear Rigression atau Non-Linear Regression
- Multiple Linear Regression atau Multiple Non-linear Regression


Rupa SPSS setelah perisiannya dibuka..

 
untuk itu sahaja sedikit penerangan berkaitan apa itu SPSS, dimasa akan datang aku akan terangkan macam mana untuk menganalisis data menggunakan SPSS, insyaAllah..see u soon!!!

psss: dulu pernah belajar analisis data dalam kelas statistik, dapat skor A, tapi bila ditanya pada sem seterusnya, aku tak dapat jawab, Nampak sangat belajar untuk exam, teruk betul...

 

1 ulasan: