Khamis, 18 Jun 2015

Cara Menganalisis Data Menggunakan SPSS ( Independent-Samples T test )

Assalamualaikum & Hai-hai

Selamat berpuasa semua!!..dalam dok kite berpuasa ni, adik-adik junior aku sedang bertungkus lumus menyiapkan FYP aka projek tahun akhir diorang. ada juga yang datang jumpa akak senior nak tanya cara nak menganalisis data.

dengan rasa kesian, kakak senior ni nak buat step-step nak analisis data menggunakan spss. jenis analisis bergantung kepada experimental design kajian korang. kali ni aku nak cuba tunjukkan cara menganalisis data menggunakan Independent-Samples T test. Independent-Samples T test digunakan apabila jenis variable korang ada dua sahaja dan juga apabila experimental design korang jenis 2 X 3 seperti post sebelum ini :  Experimental Design 2 X 3


sebelum tu kena susun data cantik-cantik dalam Microsoft Excel dan SPSS seperti post sebelum ini Cara Menganalisis Data Menggunakan SPSS ( Experimental Design 2 X 3 )


dah faham step sebelum ini?.dah faham kita ke step seterusnya.


 
klik kat Analyze, pilih Compore Means and klik Independent Sample T-test




 
bila dah klik tu keluar la seperti gambar diatas. klik Density dan klik arrow yang menunjukkan kearah Grouping Variables. klik butang yang bertanda define groups kat bawah, dah settle tu akan keluar kotak Define Group dan  masukkan jenis density dalam setiap group tu. klik butang Continue. 




dah settle yang density, masukkan jenis testing anda kedalam kotak Test Variable (s). tinggalkan jer Resin tu sebab dia tu sejenis Variable, bukannya sejenis testing. dan dia akan di analisis menggunakan analisis SPSS jenis lain..One-Way ANOVA... klik butang OK. 



dan tadaaaa.........

 
seperti ini yang akan keluar apabila dah settle  Cara Menganalisis Data Menggunakan SPSS ( Independent-Samples T test )..ini la result anda..settle dan tiba la masa untuk anda buat Discussion untuk Result anda.



psss: Good Luck!!!.. ^_^
sengaja buat post ni sebab faham perasaan bila pening nak analisis data.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan